E. A. Cukermanas „FOTO“

E. A. Cukermanas „FOTO“
(Please scroll down for English)
LT:
Rugsėjo 20 d., penktadienį, 18 val. THE ROOM galerijoje (Polocko g. 17, Vilnius) atidaroma Eugenijaus Antano Cukermano fotografijų paroda „FOTO“.
Paroda vyks iki 2024 m. spalio 30 d.
Dailėtyrininkas dr. Vidas Poškus apie parodą:

„Menininkas, vienas nuosekliausių ir intelektualiausių abstrakčiojo mąstymo ir vaizdavimo korifėjų Lietuvoje, Eugenijus Antanas Cukermanas savotiškai debiutuoja, naujojoje parodoje pristatydamas fotografinį savo kūrybos klodą. Nuo 1976 metų platesnėje viešumoje (turint omenyje, kad iki tol ne-figūratyvinių darbų eksponavimas oficialiose erdvėse dėl savaime suprantamų priežasčių buvo komplikuotas) besirodantis autorius įsigilinusiems žiūrovams yra labiau žinomas kaip tapytojas, piešėjas, instaliacijų (nes kiekviena jo paroda yra kaip gerai apgalvotas estetinis įvykis), netgi improvizuotų akcijų kūrėjas.
Tie menininko gerbėjai, kurie žino EAC ir pažįsta jo kūrybines strategijas, a priori gali nutuokti, kas tai yra, kaip tai padaryta, kaip tai veikia. Kažkada menininkas yra deklaravęs: „Iš daugybės veiksnių, sąlygojančių plastinės kalbos formavimąsi, išskirčiau temų pobūdį. Jei dailininkui rūpimos temos yra ne horizontalėje Žmogus – Žmogus ar Žmogus – Visuomenė, bet vertikalėje Žmogus – Visata, tai galimas daiktas, kad šitai pastūmės jį link abstrakcijos“ (iš A. Andriuškevičiaus sudarytos knygos 72 lietuvių dailininkai – apie dailę, Vilnius, 1998).
Savo nuotraukose EAC žvilgsnį ir objektyvą fokusuoja būtent į minėtąją vertikalę. Tai galima interpretuoti net ir labai formaliai. Fotografuojančiam yra svarbus žiūros taškas, pozicija, iš kurios matomas vienas ar kitas vaizdas, bei jame abstrakčiomis (be abejo, kad juodai baltomis) formomis ir dėmėmis virtę gyvosios ir negyvosios gamtos objektai, žmonių dirbiniai ar dariniai, kartais jų ar dar vieno, tarsi nematomo, bet labai aktyviai besireiškiančio veikėjo – laiko – pėdsakai...
Paroda neatsitiktinai yra pavadinta lakoniškai ir kartu labai taikliai – tiesiog „Foto“. Priminti tegalima, kad senovės graikų kalboje žodis φως (phos) reiškia „šviesą“. Būtent ši EAC fotografijoje yra esminė estetinė kategorija ir „literatūrinis“ personažas, veikiantis tematiniuose laukuose. Kiekvienas individualiai gali spręsti apie pastaruosius. Gal tai laiko ir jo kaitos, meilės ir neapykantos, prievartos ir abejingumo, vilties ir grožio apmąstymai? O gal tai tiesiog visas pilkų (diapazone nuo visiškai juodos iki akinančiai baltos) medžiagų pasiskirstymas ant šviesai jautraus popieriaus, prieš tai menininko akies ir jos tęsinių, nuo šviesos jutiklių matricos iki kitų techninių priemonių, dėka spontaniškai suteikiant pastovias struktūras? Menininkas yra sakęs (visų pirma, apie tapybą ir piešinius), kad pagrindiniai kūrinių veikėjai jam yra erdvė ir joje pasklidusi materija. Akivaizdu, kad šios nuostatos, įtraukus ir minėtąją šviesą, laikomasi ir fotografijoje.
Šioje parodoje E. A. Cukermanas pristato dvi kolekcijas – serijas „Pelkė“ ir „Fabrikas“. Yra žinomos konkrečios vietos, kur visa tai prasidėjo, tačiau pats autorius nusako tai pusiau abstrakčiai –„Kažkur Lietuvoje“, „Kažkur Čekijoje“. Kita vertus, lokacijos ir datos („čia ir dabar“) kompozicijose, orientuotose į Visatą ir universalumą, iš tiesų nėra tokios reikšmingos ir svarbios. Abi serijos yra panašios plastiniais sprendimais ir absoliučiai skirtingos savo nuotaikomis. Jeigu „Pelkėje“ regime nepaliestos gamtos fragmentus (iš autoriaus pasakojimų galima suvokti, kad jų fiksacija buvo savotiškas performansas – liūnas buvo stebimas ir dokumentuojamas iš viršaus, pavojingoje kelio dalyje), tai „Fabrikas“ pateikia po-industrinį (industrijos čia būta visokios...) antropocentrinės veiklos nyksmą. Pirmojoje serijoje gamta įvaizdinama kaip egzistuojanti iki žmogaus atėjimo, antrojoje – jam apsilankius, pabuvus ir išėjus (kartais laisvai, neretai – per prievartą).“
Eugenijus Antanas Cukermanas – architektas, dailininkas, Lietuvos dailininkų sąjungos narys. Pagrindinės kūrybos sritys – tapyba, darbai ant popieriaus.
Yra surengęs aštuoniolika personalinių parodų, dalyvavęs keliasdešimtyje grupinių parodų.
Apdovanojimai: Pollock-Krasner fondo (JAV) stipendija 1997 m., Nacionalinė kultūros ir meno premija 2000 m.
Kūrinių yra įsigiję Lietuvos dailės muziejus, M. K. Čiurlionio dailės muziejus, MO modernaus meno muziejus, Zimmerli Art Museum (Rutgers, JAV), privatūs asmenys Lietuvoje ir užsienyje.
Yra parengęs ir išleidęs du kūrybos albumus, 2005 ir 2021 m.
Gyvena ir kuria Vilniuje.
Parodos trukmė: 2024 09 20 – 2024 10 30
Galerijos darbo laikas:
III–V 12.00–19.00 val.
VI 11.00–15.00 val.
Lankymas nemokamas.
EN:

FOTO, A PHOTOGRAPHY EXHIBITION BY EUGENIJUS ANTANAS CUKERMANAS
At 6 pm Friday, 20 September THE ROOM GALLERY (Polocko St 17, Vilnius) opens a photography exhibition FOTO by Eugenijus Antanas Cukermanas.
Exhibition is on through October 30.
The art researcher Dr Vidas Poškus on Eugenijus Antanas Cukermanas:

'Eugenijus Antanas Cukermanas, one of the most consistent and intellectual paragons of conceptual and visual abstraction, makes a debut with this exhibition featuring photography as another stratum of his art. The artist who started his more public career since 1976 (prior to that exhibiting nonfigurative work in official venues was complicated due to well-known-circumstance) is known to the involved audience as a painter, draughtsman, creator of installations, even impromptu actions. Each of his exhibitions is a carefully considered aesthetic event.
The artist’s admirers who know the work by EAC and are familiar with his creative strategies, usually get a priori intuitions what that is and how it is made, and how it works.
‘From numerous factors shaping the language of visual forms, I would emphasize the character of theme. If themes of concern to the artist are arranged not along the horizontal Human-Human, or Individual-Public, but rather along the vertical Human-the Universe, then they are likely to urge him towards abstraction,’ the artist’s statement is cited in the book by Alfonsas Andriuškevičius dedicated to the perception of art by 72 Lithuanian artists. (72 lietuvių dailininkai apie dailę, Vilnius, 1998).
In his photographs, AEC focuses his look and his lens exactly on this vertical. This can be interpreted in a very formal way indeed. The eye behind the lens attaches great importance to the vantage point and the perspective from which one or another scene is viewed, with its animate and inanimate objects, its human artifacts or formations, with traces of time left behind by the former, or by one more, seemingly invisible, yet intensely operating, actor – all transformed, surely, into black and white forms or patches…
The concise and apt title of the exhibition, Foto, is nothing accidental. It suffices to recall simply that in the ancient Greek, φως (phos) means light. Light is the key aesthetic category in EAC’s photography, and his protagonists acting in his thematic domains. Each viewer can have an individual take when it comes to his themes. They may be reflections on time and its changes, love and hatred, coercion and indifference, hope and beauty. These can also be simple distributions of grey (from pitch black to blinding white) on light sensitive paper, organized into stable structures by the artist’s eye and its extensions – from the matrix of light sensors to other technical means. The artist once mentioned (primarily of painting and drawing) that to him, the main actors in a work of art are space and matter distributed in it. It is obvious, that the artist has kept these priorities, inclusive also of light, in his photography.
In this exhibition, A. E. Cukermanas presents two collections, two series – the Swamp and the Factory. The locations, where it all started, are known, but the artist’s reference is semi-abstract: ‘Somewhere in Lithuania’, ‘Somewhere in Czechia’. On the other hand, locations and dates (‘here and now’) are inconsequential in compositions centred on the Universe. The two series are similar in their visual solutions and completely dissimilar in their moods. The Swamp, on the one hand, presents takes of pristine nature. Based of the artist’s stories, the shooting itself was a happening of its own – as the swamp was documented from above, in a dangerous stretch of the road. The Factory, on the other hand, evokes a post-industrial decay of anthropocentric activity (in different varieties of it…). In the first series, it is a visualization of nature in its primary state, prior to human appearance, the second – nature after human visitation that lasted a while, leading to his eventual exit – sometimes, free, at other times, imposed.'
Eugenijus Antanas Cukermanas is an architect and an artist, a member of the Lithuanian Artists’ Association. Most of his work is paintings and drawings on paper.
He has given eighteen solo exhibitions, and has taken part in scores of group exhibitions.
He was awarded the Pollock-Krasner Foundation (USA) Grant in 1997 and the Lithuanian National Prize for Culture and Arts in 2000.
His work is acquired by the Lithuanian National Museum of Art, M. K. Čiurlionis National Art Museum, MO Museum, Zimmerli Art Museum (Rutgers, USA), private collectors in Lithuania and abroad.
He has put together and published, in 2005 and 2021, two books of his art.
He lives and works in Vilnius.
Exhibition is on: 20 Sept 2024 – 30 Oct 2024
Gallery opening hours:
III–V 12.00–19.00
VI 11.00–15.00
Free entry.
Grįžti į tinklaraštį